Marianne Thieme in Utopia om te praten over de Partij voor de Dieren ~ Utopia Gekte

3/07/2016

Marianne Thieme in Utopia om te praten over de Partij voor de Dieren

''Dieren zijn nog steeds dingen voor de wet''

Om tien voor half vijf zien we Marianne Thieme samen met alle Utopianen op de bank zitten. Ze laat weten het ontzettend leuk te vinden dat ze haar daar willen hebben om te spreken. Ze heeft zitten twijfelen of ze een lezing zou doen met powerpoint presentatie, maar dat is zo eenrichtingsverkeer, dus wil ze gewoon spreken met de Utopianen over wat hun bezig houd. ''Als je hier zit heb je idealen, anders ga je hier niet zitten''. Marianne vraagt zich af hoe ze daar vorm aan geven. Ze heeft al wel gezien dat Gina alleen met biologische producten wilde werken in haar kapsalon. Gina laat weten dat ze dat wel wilde, maar dat dat niet gelukt is. Marianne vertelt dat de partij voor de dieren opgericht is in 2002. Het moest helemaal anders omdat ze weinig oog hebben voor wat kwetsbaar is. De politiek richt zich op business as usual. Dan word iedereen gelukkig en rijker, terwijl ze te maken hebben met klimaatverandering en voedsel dat niet meer gezond is en mensen die zich steeds meer van elkaar vervreemden. Hoe kunnen ze naar een samenleving terug waar de dingen die er echt toe doen weer voorop komen te staan in plaats van geld als doel op zich. Toen ze de partij opzette en met de naam ''Partij voor de dieren'' kwam was er allemaal ophef. ''Komt er ook een partij voor planten?'' en mensen die zeiden dat er al genoeg problemen met de mens zijn, dus waarom dan een partij voor de dieren. Ze zijn vooral bezig met zichzelf. ''Je geeft dus kennelijk niet om mensen, je doet aan soort verraad. Je vind mensen die op straat wonen niet belangrijk en gaat voor elke duif een truitje breien'', dat soort opmerkingen. ''Realiseer je wel, we leven allemaal op deze aarde. We zijn allemaal aan elkaar verbonden. Als je kijkt hoe we met dieren om gaan. Dieren verdwijnen, planten verdwijnen. De bio industrie, dieren die dicht op elkaar zitten voor vlees productie. Dan doen we toch iets niet goed. Hoe we ons als mens verhouden tot de rest van de aarde. Die vraag wil ik dat mensen zichzelf leren stellen. [...] Zo'n naam zorgt voor gevoelens van ongeloof, verbazing, maar ook mensen die zeggen 'wij zijn toch ook dieren'. We moeten er samen voor zorgen deze aarde mooier te krijgen''.

Dat was de keuze om zo'n partij op te richten. Van huis uit heeft ze rechten gestudeerd. Opkomen voor de kwetsbare en compassie tonen voor mens en dier. Ze vind het leuk om de discussie aan te gaan met mensen en om soms ook te provoceren om uit het oude denken te komen. ''Het onrecht jegens dieren is zo groot... dat we echt keuzes er voor moeten maken. Jullie leven hier samen met dieren. Hoe kijken jullie naar de relatie die jullie met dieren hebben en hoe zou die ideaal moeten zijn'', vraagt Marianne. Ze weet dat ze de dierenarts hebben laten komen omdat de eend ziek is, maar een ander zegt waarom zouden we daar geld aan uitgeven. Benjamin legt uit dat het veel geld is en omdat ze zelfvoorzienend zijn is het ook veel geld voor hun dus het heeft tot de nodige discussies geleid. Bas is nu bezig met ansichtkaarten voor het dierenfonds om het zo een beetje te tackelen zodat het minder op de begroting van de samenleving drukt en de dieren wel geholpen kunnen worden. ''Maar het heeft wel wat stof doen opwaaien'', aldus Benjamin. ''Mensen geven geld uit aan een nieuwe iphone of de auto moet naar de garage. En dan merk je dat als het dan om een dier gaat en je gaat naar de dierenarts en je neemt dat serieus, dat er word gezegd, 'je kan een nieuwe kopen' of ''maak het af''. Spullen worden dus beter beschermd dan dieren. ''Misschien zijn de dokters kosten gewoon te hoog'', reageert Cemal. ''Daar zou je naar kunnen kijken. Kan een dokter het voor minder doen? Je kan ook de btw die nu heel hoog is. 21% voor de dierenarts. Onzin! Dat je met de btw gaat spelen daar in'', aldus Marianne. ''Dieren zijn nog niet erkent als levende wezens'', laat Benjamin weten. ''Nee, het is een zaak. Het eigendom van iemand beschadigd en niet het dier zelf'', aldus Marianne. ''Dieren zijn nog steeds dingen voor de wet'', laat Benjamin weten. ''Dat klopt. Je hebt wel steeds hogere straffen. Een dierenbeul kan elke keer opnieuw een dier gaan houden en nu komt er mogelijkheid voor de rechter dat ze dat niet meer mogen. Het moet niet meer om een object zaak gaan, maar ook beschermen tegen mensen die niet goed met dieren omgaan. Je ziet wel verandering. Zo'n vijf a tien jaar geleden had niemand kunnen bedenken dat er in 2015 een verbod zou komen op wilde dieren in het circus. Ze morgen nu niet meer gebruikt worden voor vermaak. Er is ook veel ophef over het Dolfinarium in Harderwijk of het een dierentuin is of een circus'', aldus Marianne.

Bronno laat weten dat het ook is om kinderen kennis te laten maken met een dier. ''Kinderen bijbrengen hoe een dier leeft, hoe het er uit ziet. [...] Maar zo'n dier in een klein bassin die kunstjes doet wat is dan de lucratieve waarde'', vraagt Marianne zichzelf af. ''Maar waar leg je dan de grens'', reageert Bronno. Dieren zien ze op tv en ze weten dan niet meer dat ze in het echt bestaan. ''Respect voor dieren is dat alleen voor exotische dieren of een dier in het bos. Is dat niet dichtbij genoeg zonder dat je het hoeft op te sluiten'', vraagt Marianne zich af. Met elk dier gebruik moeten ze zich afvragen of het in het belang van het dier is. ''Mag het een dier zijn of moet het een soort gebruiksvoorwerp worden. Ik zie dat er meer bewustzijn is. Als je in de politiek er over begint word er al een beetje gelachen. Zeker in het begin toen we er net zaten. Dan hadden we op den duur een debat van Defensie. We doen ook mee over oorlogen, conflicten, daar doen we in mee. Er werd gesproken over een walrus onderzeeër, toen werd er gezegd 'je moet even opletten, het gaat over een dier'. Maar je merkt dat dat veranderd'', aldus Marianne. ''Hoe ga je daarmee om'', vraagt Victoria. ''Ik realiseer me gewoon dat het ongemakkelijkheid is. Dat ze niet goed weten hoe ze er mee om moeten gaan. Als we een motie indienen om kalveren bij de koe te laten, merken we dat er van melkvee houders een enorme woede komt. Je word of belachelijk gemaakt of aangevallen. Het heeft te maken met dat je wil dat mensen anders gaan denken. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel'', aldus Marianne. Toen met de vrouwenrechten, het feminisme, toen werden ze ook bespot. ''Dan kan je net zo goed ezels rechten gaan geven'. Je zal altijd tegen druk ontmoeten, maar als je veel weerstand voelt weet je 'ik ben met iets nieuws bezig' en dat kan je inspireren om door te gaan. Dat geeft mij dus juist energie om door te gaan. Beteken je nog wel wat voor de wereld als er geen tegendruk is? [...]  Er komen steeds meer koeien. Die moeten meer melk gaan produceren en dat gaat ten koste van hun welzijn en op de markt verdienen ze bijna niks. Het is bijna een ratrace to the bottom. Melk word goedkoper, boeren krijgen bijna geen geld. Het dier heeft daar het leed van en het milieu leid er ook onder. We moeten naar kwaliteit, biologisch waardoor de boer een eerlijke prijs verdiend en wij een reële prijs betalen. Het kwartje wil nog niet echt vallen. Ze willen groter, grootschaliger alsof we daar de wereld mee gaan helpen. We zien dat boeren moeten stoppen met het bedrijf en dat de wereld het niet meer aan kan. Heel veel welvaartsziekten hebben te maken met dierlijke producten. We bezuinigen ontzettend op ziekenhuizen, maar doen nauwelijks wat aan het voorkomen van ziekten'', aldus Marianne.

''Als je boodschappen doet let je dan op wat jullie kopen'', vraagt Marianne. Rowena laat weten dat sommigen er heel erg op letten. Rowena vertelt over het veganistisch zijn. ''Als je een heel duidelijk profiel hebt en je staat voor jezelf en in wat je gelooft, dan heb je ook vaak het gevoel van 'ik vind geen aansluiting. Veel mensen denken niet zoals ik', maar tegelijkertijd kan je een inspiratie zijn voor de ander. Als je bang bent zul je niks veranderen'', aldus Marianne. Rowena laat weten dat de groep ook goed mee doet. Ze eten één keer in de week sowieso veganistisch als Rowena kookt en Benjamin kookt vegetarisch. ''We zijn er zeker wel mee bezig, maar hebben geen budget om biologisch aan te schaffen'', aldus Rowena. ''Goed gedrag word bestraft en slecht gedrag beloond. Daar moet je ook iets in schuiven. Biologische producten goedkoper maken doordat je er minder btw op heft'', aldus Marianne. Cemal vind vlees al heel duur, maar daar is Marianne het niet mee eens. Ze moeten iets doen aan bulk productie. Plof kippen die verkocht mogen worden. ''Je zou niet moeten nadenken in de winkel of iets wel fairtrade is. Of slavernij. Je hebt de overhand er voor nodig. Niet alleen door de btw, maar ook de wereld veranderen, betere regels maken om af te komen van de bio industrie'', aldus Marianne. ''Hoe zie je dat dan voor je'', vraagt Cees zich af. Kippen die in no time vet worden gemest. Dat is bizar en daar moeten ze vanaf. ''Als je naast een plofkip een biologisch stukje vlees ziet waar kies je dan voor? De markt kent geen ethiek'', aldus Marianne. ''Eigenlijk zouden we gewoon minder vlees moeten eten met zijn allen'', laat Rowena weten. ''Minder en dan beter'', vult Marianne aan. ''Meer'', reageert Cemal.

Ramona denkt dat het niet altijd goed is om alleen plantaardig te eten. ''Hoe kan je dat dan oplossen?''. Marianne legt uit dat het belangrijk is dat je spieren niet afbreken, dus je moet eiwitrijk blijven eten. Veganisten en vegetariërs leven minstens zeven jaar langer volgens Marianne. ''Dat zegt wat over dat het je gezond kan houden. Beter inconsequent goed dan consequent fout'', aldus Marianne. Dat vind ze een goede manier. ''Stel ik ben heel erg benieuwd. Hoe kunnen we de wereld dan redden. Moeten we dan allemaal veganistisch worden om de wereld te redden'', vraagt Ramona. ''We moeten in verzet komen tegen de traditionele manier van denken. [...] Als je een beetje minder gaat doen of meerdere dagen geen vlees eet dan word het al wat makkelijker. Bewuster met dingen bezig zijn. Een duidelijke visie als basis. Ik denk dat je daar heel ver mee kan komen'', aldus Marianne. Soja word vooral door vleeseters gegeten via veevoer. Voeding lijkt één onderwerp, maar er hangt zoveel aan vast. '''Mensen rechten, klimaat, dierenrechten. Alle grote wereld problemen op dit moment, honger. Steeds meer conflicten ontstaan door water. Een goede partij voor de dieren is automatisch een goede partij voor de mensen. Het heeft met elkaar te maken. [...] We halen boontjes uit Kenia. Rozen uit Kenia, terwijl daar in het land er droogte heerst''. Bronno vraagt zich af of de naam dan wel goed is. Marianne vind van wel. Met die naam lok je discussie uit. ''Veel meer kans bied dat om mensen echt duurzaam aan je te verbinden dan wanneer je de  'partij voor dier, milieu, mens en aarde' bent. Dan ben je alles, maar waar ga je eigenlijk voor'', aldus Marianne. ''Kunnen we niet iets aan onderwijs doen met voedsel. Kinderen vroeg iets leren over voedsel. Wat mensen er van weten is vrij weinig'', aldus Rowena. Marianne ziet dat ook. Het is alleen nog steeds wit brood en eerst hartig en dan zoet. Maar leverworst is dat dan zo veilig om te geven. Daar moet ook nog veel gebeuren. ''Jullie hadden ook zetels in het Europees parlement? Zouden jullie wat voor mij willen doen? De Fransen kunnen verbieden om eenden te dwang voederen voor lever'', vraagt Bas. ''Daar pleiten we voor. We krijgen steeds meer handen op elkaar. Inmiddels hebben we al vijftien partijen voor de dieren in de wereld. In Australië en Portugal zit er één in het parlement. Mensen zien dat het anders moet'', aldus Marianne.

Benjamin heeft ook nog een vraag. Hij heeft gelezen dat ze ook begaan zijn met de LHBT community. ''Michael heeft iets moois uitgewerkt. Een solidariteitskast. Alle mensen ook de hetero's komen hier uit de kast. Die laten zo hun solidariteit zien. De omgangsvormen worden steeds slechter. Ook voor die groep. Als ik dan zo vrij zou zijn, zou jij ook je handtekening er in willen zetten'', vraagt Benjamin. Dat wil ze wel. ''Hartstikke fijn'', vind Benjamin. Marianne krijgt zo ook nog een rondleiding om de rest van het huis en de dieren te zien en Dominique vraagt of ze met de Utopianen op de foto wil. ''Dank jullie wel voor de aandacht en de goede vragen'', laat Marianne weten. Om vijf over vijf is het gesprek weer voorbij. Michael laat zijn kast zien en Marianne Thieme zet er vervolgens haar handtekening op. ''Heel veel succes hé met je missie'', reageert Michael. ''De overheid is zo ontzettend bezig met dit mag niet. Dat mag niet. Als we dat dan ook nog met veganistisch eten doen, moeten we dan nog ouder worden met zijn allen? Dan komen er pensioen en zorgkosten. Hoe gaan we dat doen'', vraagt Cees nog snel. ''Ik wil niet dat mensen sterven aan iets waar ze niet dood aan hoeven te gaan. We hebben geen rekening gehouden met vergrijzing. Dat lange termijn denken zit er niet in'', aldus Marianne. ''Die ellende met eens in de vier jaar stemmen moeten we ook gaan veranderen. Zijn de nadelen van de democratie'', aldus Cees. Om tien over vijf word er buiten nog snel een groepsfoto gemaakt en daarna krijgt Marianne een rondleiding. Om vijf voor half zes verlaat Marianne Thieme het terrein weer. ''Succes, hartelijk bedankt voor je komst'', aldus Benjamin en Bas. ''Ik hoop dat het is wat je had gehoopt/verwacht'', laat Marianne weten. Benjamin geeft nog snel een briefje mee. ''Lees hem als je thuis bent en zin hebt. Veel succes en wel thuis'', aldus Benjamin. ''Doe Geert de groeten'', roept Bas nog snel.



0 reacties:

Een reactie plaatsen

We gebruiken een nieuw reactie systeem waarmee je live met anderen over het laatste Utopia nieuws kunt praten. Het is even wennen, maar stukken beter dan het vorige en je kan nog steeds gewoon inloggen met Facebook, maar dit is niet verplicht. Het is ook nog eens mobiel vriendelijk. Mails uitschakelen van nieuwe reacties kan via je profiel. (Op je naam of foto staan met de muis) Reacties die ONDER dit bericht worden geplaatst verschijnen niet op de website.

© 2013-2015 Utopia Gekte. All rights resevered.